تلفنی از طریق شبکه VOIP
 

تلفنی از طریق شبکه VOIP

امروزه ارتباطات تلفنی از طریق شبکه IP اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است زیرا هزینه‌های تمام شده از این طریق برای خدمات‌ دهنده و مشتری بسیار کاهش می‌یابد. به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ ها برای ارتباطات درون سازمانی از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

عنصر سافت سوییچ که به آن Call Agent ,‌ Call Server و Call Controller نیز گفته می‌شود مهمترین اِلمان در شبکه‌های IP Telephony است. این عنصر عملکردی مشابه سوییچ‌های سخت‌افزاری در شبکه‌های PSTN دارد. وظیفه اصلی آن اعمال کنترل مرکزی بر روی سوییچینگ در شبکه‌های VoIP است, به طوری که ارایه کلیه سرویس‌هایی که در شبکه‌های VoIP عرضه می‌شود به عهده سافت سوییچ است.

ارایه دهنده کامل‌ترین راه‌کارهای VoIP
یکپارچه‌سازی سیستم تلفن سازمان‌ها بر روی شبکه IP
اتصال به شبکه جهانی تلفن اینترنتی از طریق Carrier‌های بزرگ
ایجاد مراکز تلفن مبتنی بر IP-PBX و ارایه سرویس‌های VoIP

IP – Telephony
تکنیکی است مبنتی بر IP که امکان ایجاد یک شبکه یکپارچه متشکل از Voice و دیتا را فراهم می آورد. در این شبکه مشترکین IP – Technology دارای تمامی قابلیت های یک PBX بوده و از مزایای اضافی دیگری که پروتکل IP در اختیار قرار می دهد نیز استفاده می کنند. در ساده ترین حالت می توان این سرویس را با استفاده از شبکه اینترنت ارایه نمود برای این کار لازم است تجهیزات خاصی به صورت Gateway ارتباط لازم بین شبکه های PSTN و اینترنت را برقرار سازند. ارائه سرویس IP Technology نیاز به یک شبکه Backbone مبتنی بر IP و پهنای باند وسیع دارد.

http://newnetwork.ir/wp-content/uploads/2012/07/image_voip_1.jpg

Internet Telephony یا IP Telephony به سرویس جدیدی اشاره می‌کند که قابلیتهای اینترنت و PSTN را با هم ترکیب می‌کند . سرویسهای Internet Telephony انتقال بلادرنگ ترافیک صوتی را روی زیرساخت اینترنت (IP) که در همه جا موجود است ممکن می‌سازد و نیز با زیرساخت PSTN نیز یکپارچه می‌شود یکپارچه سازی ترافیک صوت و داده روی یک شبکه IP را می‌توان تغییری بزرگ در ارتباطات خواند. اهداف کلی شبکه IP Telephony عبارتند از فراهم‌کردن سرویس IP Telephony به صورت انتها به انتها، استفاده از شبکه IP به عنوان مسیر اصلی ترافیک صوتی و شبکه PSTN به عنوان مسیر دوم ترافیک صوتی، پایین آمدن هزینه‌ها و در عین حال بالا بردن انعطاف‌پذیری و قابلیت‌ها و امکان استفاده از کاربردهای جدید، با اینکه IP Telephony بیشتر روی ارتباطات تلفنی صوت تاکید دارد ولی همچنین می‌تواند برای ترافیک غیر صوتی نیز بکار رود به عنوان مثال فاکس و داده‌های چند رسانه‌ای.

اجزای IP -Telephony در سازمانها :
۱- تجهیزات انتهایی IP Telephony : این تجهیزات شامل انواع وسیله‌هایی که فراخوانی IP Telephony را پشتیبانی می‌کند می‌باشد از قبیل IP Phoneها، برنامه‌های کاربردی که روی سیستم‌های PC کاربران نصب می‌شود و توسط Speaker و میکروفن کاربر را قادر می‌سازد از طریق IP Telephony گفتگوی تلفنی انجام دهد. معمولا IP Phoneها سرویسهایی نظیر دفترچه تلفن و امکان جستجو در آن و دسترسی به اینترنت را دارند. این سرویسها از طریق Proxy Server در دسترس تجهیزات IP Phone قرار داده می‌شوند. به هر کدام از این تجهیزات یک IP تخصیص داده میشود و از طریق ‌پیکربندی IP PBX این IP به شماره‌ای نگاشت می‌شود.

۲- Call Processing manager (IP PBX) : این سرور کنترل فراخوانی، و مدیریت پیکر‌بندی تجهیزات IP Telephony را انجام می‌دهد. به این سرور IP PBX نیز می‌گویند. این تجهیزات عملیات مورد نیاز برای راه‌اندازی اتوماتیک تجهیزات انتهایی IP Telephony ، تنظیمات اولیه مورد نیاز برای فراخوانی‌ها و مسیریابی فراخوانی‌ها را از شبکه به دیگر تجهیزات صوتی از قبیل Gatewayهای صوتی و سیستم پست صوتی انجام می‌دهند.

۳- سیستم پست صوتی: این نوع وسیله امکان ذخیره‌سازی نامه صوتی مبتنی بر IP را فراهم می‌کند.

۴- Gateway صوتی: یک کلمه عمومی برای gatewayهایی است که سرویسهای صوتی نظیر ویژگیهای مورد نیاز برای دسترسی PSTN ، مسیریابی بسته‌های IP ، پشتیبان پردازش فراخوان‌ها و سرویسهای صوتی را داراست. این دستگاه امکان دسترسی به سیستم صوتی سنتی برای فراخوان‌های محلی و جایگزین شبکه عمومی IP در زمان خرابی آن را فراهم می‌کند. پشتیبان پردازش فراخوانی به gateway صوتی این امکان را می‌دهد که اگر پردازش فراخوانها به هر دلیلی از کار بیافتد جایگزین آن شود. معمولا Gatewayهای صوتی تنها بعضی از قابلیتهای پردازش فراخوانهای اصلی را پشتیبانی می‌کند.

http://newnetwork.ir/wp-content/uploads/2012/07/image_voip_2.jpg
آدرس دهی IP

هر وسیله انتهایی IP Telephony به یک IP نیاز دارد و در کنار آن به اطلاعات مربوط به IP نظیر Subnet Musk ، Gateway پیش‌فرض و … نیاز دارد. این اطلاعات را می‌توان به طور ایستا روی IP Phoneها و دیگر تجهیزات انتهایی IP Telephony نظیر IP Phoneهای نرم‌افزاری پیکربندی نمود و یا اینکه توسط پروتکل DHCP به طور پویا پیکربندی شوند.
طراحی IP -Telephony برای سازمانهای کوچک این گونه سازمانها دارای کاربران کمی هستند و سازمان ممکن است شعبه یا شعبه‌هایی داشته باشد. با توجه به تعداد محدود کاربران سازمان بهتر است IP Telephony به روش متمرکز پیاده‌سازی گردد .زیرا از طرفی صرفه‌جویی زیادی در هزینه و کادر متخصص می‌شود از طرف دیگر به علت تعداد کم کاربران مشکل دردسترس‌پذیری نیز بوجود نمی‌آید.در این صورت سازمان دارای یک سایت مرکزی است. به علاوه برای برقراری ارتباط بین شعبه‌ها و سایت مرکزی باید از شبکه عمومی IP استفاده شود. مسائلی چون امنیت، مدیریت و پشتیبانی نیز در آن لحاظ شده است. شکل زیر طرح IP Telephony سایت مرکزی را نشان می‌دهد.
http://newnetwork.ir/wp-content/uploads/2012/07/image_voip_3.jpg

برخی از امکانات و مزایای استفاده از شبکه IP Telephony به شرح زیر می باشد:

۱- کاهش هزینه مکالمات
۲- استفاده بهینه از پهنای باند و کانال های انتقال
۳- کاهش هزینه نگهداری سیستم ها
۴- قابلیت استفاده برای تمام رسانه ها شامل صوت , تصویر ,و دیتا
۵- قابلیت افزایش ظرفیت با هزینه کم
۶- امکان برقراری ارتباط بین مشترکین تلفنی و کامپیوتر
۷- ترکیب کلیه سرویس هایی مثل voice mail, E-mail و یکپارچه نمودن سرویس ها
۸- ارائه سرویس کنفرانس های چند جانبه

امروزه اجرای سیستم IP-Telephony برای سازمانهایی که دارای شماره های داخلی هستند و همچنین دارای بستر شبکه IP مناسب هستند بسیار مقرون به صرفه می باشد به این دلیل که می توانند با ایجاد IP-Telephony تحت بستر IP تلفن داخلی درون سازمانی خود را با کیفیت عالی و خوب در اختیار کاربران قرار دهند و علاوه بر آن از سرویسهای این سیستم همچون ویدئو کنفرانس , آموزش و غیره … در کنار استفاده از سیستم شبکه داخلی و اینترنت استفاده نمایند

 





کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت ارتباطات طیف گستر است.
اجرا و پشتیبانیNikaIT